Sain lainata tallilaverini rungotonta satulaa Muulille ja ihastuin siihen tulisesti. Siihen sai mäkivyöt kätevästi kiinni, se pysyi paikoillaan ja mokkapinta oli hyvin pitävä. Säkätilakin jäi satulan alle vaikkei tallikaverilla ollutkaan rungottoman satulan padia olemassa.
Minulle tarjottiin nopeasti sekä Freemax-satulaa että rungottoman padia ja koska olen nopean toiminnan nainen, siirsin rahat myyjille saman tien ja tuotteet saapuivatkin nopeasti. Tämä ostamani Freemax on aavistuksen pidempi kuin siinä, mitä lainasin. Istuin on huomattavasti suurempi, mutta ei silti liian suuri minulle tai stunttikuskille. Itsehän olen tyypannut tämän vuokrahevoseni selässä. Jouduin tosin heti alussa repimään etukaaren kokonaan pois, sillä se oli aivan liian kapea vuokrahevoselleni ja satula painoi edestä todella paljon.
Jalustinkoukut aiheuttivat minussa suurta ihmetystä, sillä toiselta puolelta jalustinkoukku lähti hyvin helposti irti. Näytti siltä kuin ne olisi alkujaankin ommeltu väärin ja kysyin asiaa rungottomien satuloiden ryhmässä Facebookissa. Yksi kertoi että on aina nähnyt ne tähän tapaan ommeltuina ja "ommeltuina" ja kehotti viemään suutarille. Toinen kertoi että koko koukku on väärin päin. Suoritin hieman googlailuja ja tulin siihen tulokseen että koukku on kyllä oikein päin mutta suutari voisi ommella ne paremmin kiinni.
Koukku on vain pujotettu lenkistä ja sen saa irrotettua todella helposti. Jalustinkoukun oikealla puolella näkyy myös satulan kaari. |
Satulan "sisäosat". Kuvassa myös suutarin ompelemat jalustinkoukut. |
Satulassa on vaihdettava etukaari ja satulan mukana tullut on ainakin Muulille täysin sopiva kun sovittelin sitä sen selkään. Myöhemmin tosin kuulin ettei rungottoman kaarta kuulukaan sovittaa muiden irtokaarien tapaan hevosen selkään. Kaaren leveydellä tasapainotetaan satula niin, että painopiste on oikein. Etuosaa siis korotetaan tai madalletaan tapreen mukaan jotta satulan syvin kohta saadaan keskelle.
Kaari joka tapauksessa lepäsi täydellisesti selässä okealla paikallaan lapojen takana. Sitä ei saa liikutettua säkää kohti, koska Muuli sentään hieman levenee lavoilta. Taaempana taas Muulin selkä levenee, jolloin kaari ei ole enää kiinni selkärangassa. Kaari on kooltaan M eli leveys kaarien päillä on 21,5 cm.
Metallinen kaari on siis ommeltu tarramateriaalin sisään ja kiinni istuimen alla juuri jalustinkoukkujen etupuolella. Istuin ja jalustinkoukut ovat myös tarralla kiinni. Kaaren vaihtaminen käy siis jopa ratsailta eikä mitään ruuvimeisseleitä tarvitse. Uusia kaaria myy ainakin Börjes.
Rungottomia satuloita ei tulisi käyttää ilman rungottoman satulan padia. Padit ovat paksuja ja niihin saa usein vaihdettua toppauksetkin. Tämä padi siis korvaa runkosatulan paneelit ja tämän ansiosta satulaan tulee selkärangan tila. Satulassa itsessään ei sitä nimittäin ole. Kun lainasin samantyylistä satulaa aiemmin Muulille, jäi siihen kyllä hyvä säkätila, mutta taaempaa satula oli kiinni selkärangassa. Koska tiesin lainaavani sitä vain muutaman kerran, en stressannut asiasta sen enempää. Jatkuvassa käytössä padi tulisi kuitenkin olla.
Padi on alapuolelta lampaankarvaa. |
Sisällä olevat täytteet ovat aika pehmeät, eli näiden tilalle pitää varmaan pian etsiä jämäkämpää fylliä. |
Satuloiminen onkin sitten jännä juttu. Kaari on juuri noiden jalustinten etupuolella ja ajattelen että sen sijainti määrittelee kohdan, johon satula satuloidaan. Kaaren pitäisi siis olla samassa kohdassa Muulin selkää kuin mihin sitä on sovitettu.
Helpommin sanottu kuin tehty. Alla olevassa kuvassa satula on mielestäni oikealla paikalla, mutta edestä yli tuleva padi ja muhkeat polvituet saavat satulan näyttämään siltä, että se on lavoilla. Ja kyllä, se on todella kiinteästi Muulissa kiinni tuosta polvitukien kohdalta. On ilmeisesti hankittava astetta leveämpi kaari ja satuloitava taaemmas?
Rungottomista satuloista sanottiin ainakin aiemmin, että ne sopisivat säättömille ylilihaville alkuperäisrotuisille maastopuksuille. Jaksan ihmetellä tätä väitettä, koska suurimmalla osalla maastopuksuja satulat ovat kokonaan sään päällä, jolloin liikkuminen ei voi olla kovin mukavaa. No, siitä se ei varmaan ainakaan pyörähdä sivulle.
Freemaxissa satulaa pakottaa eteen myös satulavyön kiinnitys. Se lähtee siiven puolivälistä. Kun näillä pullukoilla satulavyö hakeutuu luonnollisesti kainaloon, joka on eläimen kapein kohta, olisi vastinhihnojen hyvä olla mahdollisimman edessä satulassa. Moni tuntuu käyttävän S-vöitä ja sen sellaisia, joten jos tämä satula nyt meille käyttöön jää (ja toivottavasti jää sillä seuraavaa satulaa varten pitää säästellä rahaa), alan katselemaan sellaista joko käytettynä tai uutena. Otan mielelläni vinkkejä vastaan pullukoille sopivista 50 cm pitkistä S-vöistä! Tai jos sinulla on käytetty (mielellään ruskea) vyö vailla kotia, laita ihmeessä viestiä!
Kuvissa näkyvä vyö on ihan tavallinen kainaloista hieman muotoiltu vyö ja pituutta sillä on 55 cm. Se menee melkein viimeisiin reikiin, joten jos Muuli tuosta yhtään laihtuu tai padi ohenee, niin 55 cm on liian pitkä jatkoa varten. Facebookin muuliryhmien mukaan vyön valuminen kainaloon on hyvin yleinen ongelma, jota ratkotaan mm X:n muotoisella satulavyöllä, joka lännensatulassa on kiinni sekä normaaleissa satulavyön metallirenkaissa että takavöiden renkaissa. Tällaisen vyön kanssa ihmettelen kyllä suuresti, että miten sen avulla saadaan satula pysymään poissa lavoilta. Suurimmalla osalla länkkämuuleista satula on aivan kaulalla.
Mikä näissä rungottomissa myös houkutti, olivat tietenkin renkaat, joihin mäkivyöt saa kiinni. Tavallisissa satuloissa näitä ei ole, joitakin issikkasatuloita lukuunottamatta, ja vaikka nämä saisi varmasti satulasepällä laitettua, koin että rungoton satula olisi tässä tilanteessa kaikista helpoin. Sen pitäisi sopia kaarta vaihtamalla pitkään ja tällaisessa kevyessä käytössä se ei varmasti kipeytä selkää tai tee muutakaan hallaa. Paino jakautuu hyvin suurelle alueelle verrattuna englantilaiseen satulaan ja ratsastajallekin on jonkinlaiset polvituet.
Satulaa on testattu Muulilla tositoimissa vasta Oonan kanssa. Alla oleva kuva on ensimmäisen ratsastuskerran loppupuolelta, ja kuten siitäkin näkyy, on satula liikkunut eteen. Mäkivyöt näkyvät olevan melko napakat, eli ne "tekevät töitä" sen eteen ettei satula pääsisi enää yhtään enempää liikkumaan eteen. Kun tätä ratsastuskuvaa vertaa postauksen alkupään kuviin, huomaa, ettei Muulin aasinristiä näy tässä ollenkaan ja se on hyvä merkki tämän satulan oikeasta paikasta. Sen tulisi siis näkyä, ei nyt ihan alusta asti mutta ainakin lopusta.
Satula ennen ratsastusta |
Satula ratsastuksessa |
Satula ratsastuksen jälkeen |
Aikaisemmilla kerroilla kun Muuli ei ole niin kovasti hionnut, on karva vain ollut kippuralla satulan alta. Luulen että syynä on pörröinen lampaankarva, pitääkin ehkä tulevaisuudessa testata vielä niin, että rungottoman padin alla on normaali satulavyö. Silloin hikijälkien pitäisi olla selkeämmät.
Jep, toivoisin että satula olisi taaempana, mutta näillä mennään nyt. |
Selkärangan kohta jäi kuivaksi, vaikka sitä ei niin kovin selvästi kuvasta näekään. |
Eihän tämäkään täydellinen ole, mutta selkeästi paras mitä tähän mennessä on kokeiltu. Muuli näytti liikkuvan mielellään tämän kanssa, vaikka satula loppua kohden valuikin hieman eteen. Se ei silti ollut niin pahasti kaulalla kuten suurimmalla osalla westernmuuleja on (linkki vie myyntivideoon YouTubessa).
Suurimmalla osalla muuleista on siis satulat todella pahasti kaulalla, mutta tietenkin itse teen kaikkeni, että satula pysyisi oikealla paikallaan Muulin selässä. Selän pituus ei onneksi tällä kertaa ole ongelma, selkää nimittäin löytyy ja sen puolesta satula voisi olla jopa pidempi. Tämä Freemax on alapuolelta noin 45 cm pituinen.
Ei kommentteja
Lähetä kommentti